Sprawozdanie z realizacji programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
w Szkole Podstawowej w Debrznie
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021 – 2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. • Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji jako operatora Priorytetu 3.
• Kwota przyznanego wsparcia: 2 500,00zł
• Kwota wkładu własnego: 625,00zł
• Liczba zakupionych nowości: 89
1. Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek:
Pierwszym etapem realizacji NPRCZ była diagnoza środowiska przedszkolnego oraz konsultacje z Miejską Biblioteką Publiczną w Debrznie, w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Ponadto, przy wyborze książek pomocna była analiza recenzji blogów książkowych: fundacji „Cała Polska czyta Dzieciom”, „Rodzinne czytanie”-przewodnik po dobrych książkach. Na podstawie takiej diagnozy stworzona została lista książek, które chcieliśmy zakupić do naszej biblioteki.
2. Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną:
a) Planowanie zakupu książek
b) Wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo:
W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Debrznie wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, zdobyto informacje na temat gromadzonych zbiorów, aby się nie powtarzały, wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
3. Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci:
• Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci rozpoczęliśmy od rodziców.
Na ściennej gazetce w bibliotece zamieszczony został plakat omawiający korzyści wynikające z systematycznego czytania książek dzieciom w wieku przedszkolnym. W celu promocji czytelnictwa w salach przedszkolnych powstały kąciki z książkami.
4. Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:
- „Dzień Przedszkolaka”
- „Dzień Głośnego Czytania”
- „Dzień Postaci z Bajek”
- Kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom”
- Organizacja 2 Konkursów Plastycznych: ”Moja ulubiona postać z bajki”, „Bajkowe przygody - Trzy świnki”
- „Światowy Dzień Pluszowego Misia” z udziałem bibliotekarza.
5. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
• Spotkanie z bajką terapeutyczną - kształtowanie u dzieci postawy akceptacji innych,
• Nazywamy swoje emocje – „CZUŁOŚĆ”- teatrzyk kamishibai,
• W świecie mchu i paproci – poznajemy dinozaury,
• Rozwijanie postaw patriotycznych u dzieci,
• W świecie zwierząt.
Fundusze z NPRCz zostały przez bibliotekę szkolną w pełni wykorzystane. Książki do biblioteki zostały zakupione zgodnie z zapotrzebowaniem przedszkolaków i wyeksponowane na wyznaczonych regałach.
6. Wnioski z realizacji programu:
- aktywna współpraca Rodziców naszych wychowanków, jak i wszystkich zainteresowanych przedstawicieli lokalnej społeczności podczas realizacji programu,
- utworzenie przedszkolnej biblioteczki, z której mają możliwość wypożyczania uczniowie naszej szkoły,
- wzbogacenie księgozbioru biblioteki o ciekawe pozycje spowodowało zwiększone zainteresowanie biblioteką i książką,
- nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, które dostarczają małym czytelnikom radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania.