Tutaj powinien być opis

Projekt pt. „Matematycznie i ekologicznie”

Nauczyciele zespołu matematyczno - przyrodniczego w celu rozwijania kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów, opracowali projekt pt. ”Matematycznie i ekologicznie”, który realizowany był na lekcjach matematyki i przyrody, biologii, fizyki, chemii i geografii w klasach IV- VII Szkoły Podstawowej w Debrznie. Kształtując pojęcia matematyczne i mówiąc jednocześnie o problemach ochrony środowiska, czy ekologii w domu, emocjonalnie angażowaliśmy uczniów do rozwiązywania problemów ekologii. Realizacja zadań i celów projektu odbywała się w ramach nauczania różnych przedmiotów (matematyki, przyrody, biologii, fizyki, chemii, geografii). Tematykę zadań i ćwiczeń realizowano w drugim semestrze roku szkolnego 2020/2021 i dostosowano do poziomu wiekowego danej klasy. Ilość poświęconego czasu na realizację wybranego zagadnienia uzależniono od tematyki i stopnia zaangażowania uczniów.

 

Uczniowie klas IVa zajęli się wyliczeniem powierzchni terenów zielonych w ich najbliższym otoczeniu, a uczniowie IVc poznając Białowieski Park Narodowy określali położenie obiektów, obliczali odległość na podstawie mapy oraz powierzchnię Białowieskiego Parku Narodowego. Klasy V zajęły się tematyką związaną z budżetem domowym i szukały odpowiedzi: Dlaczego warto oszczędzać?


W związku z podnoszeniem kompetencji kluczowych na zajęciach przyrodniczych  (przyroda w klasach czwartych i biologia w klasach piątych) oraz na matematyce w klasach szóstych, uczniowie na lekcjach wraz z nauczycielami skorzystali z eko - gry  w trybie online, w której poznawali sposoby oszczędzania wody, energii i zasobów naturalnych. Każda z klas przeszła w całości jeden poziom gry. Następnie dzieci przeliczały kwoty zaoszczędzone przy racjonalnym korzystaniu z energii, wody, czy zasobów naturalnych. Przy okazji zapoznały się z pojęciem "ślad wodny" i utrwalały w sobie nawyki proekologiczne, np. właściwej segregacji śmieci czy oszczędzaniu wody w gospodarstwie domowym.


Dodatkowo uczniowie klasy IVa wykonali zabawki z rolek po papierze toaletowym, a swoje prace zaprezentowały kolegom z klasy. Wskazały również orientacyjny koszt wykonania takiej zabawki, jak również korzyści z powtórnego wykorzystania odpadów. Na matematyce w klasie VIIC rozwiązywano zadania dotyczące ilości wytwarzania  tlenu przez drzewa, oszczędności energii i wody. Prezentacji swoich zadań dokonali w formie rysunków.

W ramach projektu „Matematycznie i ekologicznie” uczniowie klas siódmych rozwijali kompetencje kluczowe również na lekcji chemii. W zespołach dwuosobowych tworzyli prezentacje na temat zanieczyszczeń powietrza i wody oraz sposobów ich ograniczenia. Część druga polegała na rozwiązaniu trzech z pięciu podanych zadań o tematyce ekologicznej. Dotyczyły one obliczeń procentowych, dopuszczalnych norm zanieczyszczeń wody, oraz reakcji związanych z powstawaniem związków szkodliwych w wyniku spalania węgla. Uczniów biorących udział w projekcie doceniono ocenami z chemii.

 

Na lekcjach geografii mówiono o niekonwencjonalnych, odnawialnych źródłach energii w Polsce i znaczeniu ekosystemów lasów deszczowych Amazonii. 

 

Podsumowując zadania w ramach projektu chętni uczniowie wykonywali prezentacje tematów, które ich najbardziej zainteresowały – ich dodatkowa praca została nagrodzona oceną z przedmiotu lub upominkiem i dyplomem.

 

Wszystkim uczestnikom realizowanego projektu dziękujemy za współpracę.