
E jak encyklopedia, czyli lekturowe kompendium wiedzy
W trakcie literackiej podróży z uczniami klasy 5a przenieśliśmy się w czasie do XIX wieku. Odwiedziliśmy stolicę Węgier, Budapeszt, gdzie spotkaliśmy bohaterów książki „Chłopcy z Placu Broni”.
O losach Nemeczka, Boki i innych chłopców z Placu Broni czytały całe pokolenia. Zagłębieni w lekturze przeżywaliśmy dramatyczną walkę bohaterów o Plac i heroiczny wyczyn małego Ernesta, wierząc w to, że na świecie nie zawsze wygrywają silniejsi, że honor i uczciwość nadal mają wielką wartość, że ważna jest nie tylko lojalność wobec przyjaciół, ale też szacunek dla przeciwników.
Piątoklasiści lekcje poświęcone utworowi zakończyli projektem „E jak encyklopedia – lekturowe kompendium wiedzy o Chłopcach z Placu Broni”. Zadanie polegało na zaprojektowaniu i opracowaniu encyklopedii związanej tematycznie z książką Ferenca Molnara. Cel stanowiło przede wszystkim zachęcenie uczniow do dokładnego czytania tekstu i do jego rozumienia.
Oto alfabetyczne podsumowanie: a jak analiza, b jak biegłość, c jak czytanie ze zrozumieniem, d jak decyzja, e jak emocje, f jak fakty, g jak grafika, h jak hobby, i jak informacja i interpunkcja, k jak kreatywność, l jak logika, ł jak ład, m jak myślenie, n jak NaCoBeZU (kryteria sukcesu), o jak ortografia, p jak poprawna pisownia, r jak rozwój umiejętności, s jak selekcja, t jak talent, u jak utrwalenie wiadomości, w jak wartości, z jak zaangażowanie. Piątoklasiści spisali się świetnie i zakończyli projekt z sukcesem.
Zapraszam do obejrzenia fragmentów prac
Joanna Grzybowska