Tutaj powinien być opis

Tam i z powrotem, czyli historia pewnej wędrówki

„Ciemności wypełniły pokój, ogień zgasł, cienie zniknęły – a krasnoludy grały jeszcze. Nagle któryś zaczął śpiewać do wtóru melodii, potem inni przyłączyli swe głosy (...)

Ponad gór omglony szczyt,

Lećmy, zanim wstanie świt,

By jaskiniom, lochom, grotom

Czarodziejskie wydrzeć złoto! (...)

Gdy tak śpiewali, Bilbo (...) zapragnął ruszyć w świat, zobaczyć wysokie góry, usłyszeć szum sosen i potoków, zbadać głębie jaskiń, miecz nosić u boku zamiast laski.”

J.R.R. Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

Uczniowie klasy 6a podczas majowych spotkań z lekturą „Hobbit, czyli tam i z powrotem” także poczuli, że budzi się w nich chęć do przygód i nietuzinkowych podróży. Zafascynowani mityczną krainą Śródziemia, stworzoną przez Tolkiena, z entuzjazmem przystąpili zatem do projektu „Tam i z powrotem, czyli śladami wyprawy Bilba Bagginsa”, podsumowującego pracę z książką.

Zadaniem uczniów było zaprojektowanie i wykonanie dowolną techniką makiety, przedstawiającej wyprawę tytułowego bohatera i krasnoludów. Niezmiennie właściwy kierunek wskazały okejowe kryteria sukcesu.

Na szlaku wędrówki znalazły się miasta, rzeki, góry, puszcze, niekiedy zamieszkałe przez przyjacielskie i pomocne, ale też wrogie i niebezpieczne istoty. Razem z bohaterami musieliśmy omijać różnego rodzaju pułapki i pokonywać trudy wędrówki. Aby nie zagubić się w ich gąszczu szóstoklasiści stworzyli legendy do makiet. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania, a imponujące prace zapierają dech. Zachwycają wykonane w różnorodny sposób: norka Bilba w Bag End, wyznaczająca początek podróży, dom Elronda położony w Rivendell, pełne niebezpieczeństw podziemia Gór Mglistych z jeziorem zamieszkiwanym przez Golluma, rozległa Mroczna Puszcza z wysokimi, gęsto rosnącymi drzewami i ogromnymi pająkami, przyjazne dla bohaterów Miasto na Jeziorze, Samotna Góra, czyli mieszkanie przerażającego smoka Smauga.

Aby odtworzyć topografię krainy, trzeba było dobrze znać świat przedstawiony powieści Tolkiena, cel projektu stanowiło bowiem przede wszystkim motywowanie uczniów do dokładnego czytania tekstu oraz jego rozumienia. Dzięki zaangażowaniu, pomysłowości i talentowi uczniowie spisali się celująco.

Zapraszam do obejrzenia prac i przeżycia namiastki niecodziennej przygody w świecie Śródziemia.

Joanna Grzybowska