W tegorocznym projekcie „Młodzi głosują” zorganizowaliśmy w naszej szkole debatę na temat, który jest niezwykle istotny dla naszych uczennic i uczniów. Został zatem dostosowany do ich potrzeb. Skupiliśmy się na problemie: „Szkoły powinny odejść od tradycyjnego oceniania liczbowego i wprowadzić ocenianie kształtujące”.
W debacie uczestniczyli przede wszystkim uczennice i uczniowie klas siódmych, ponieważ uczennice i uczniowie jednej z klas są oceniani kształtująco od początku 2. etapu edukacyjnego, uczennice i uczniowie drugiej klasy znają elementy oceniania kształtującego, zaś trzecia klasa siódma jest oceniania w sposób tradycyjny, w skali stopniowej. Ponadto wśród publiczności pojawili się też przedstawicielki i przedstawiciele z młodszych klas. Na debatę zaproszono Panią Dyrektor oraz opiekunów SU.
Uczennice i uczniowie sami wyrazili chęć do działania. Spośród wszystkich siódmoklasistów wyłonione zostały dwie czteroosobowe drużyny. Jedna z nich miała na celu przedstawić argumenty za postawioną tezą, zadanie drugiego zespołu polegało na obaleniu tezy. Debatę moderowała uczennica jednej z klas siódmych, w której uczennice i uczniowie od kilku lat oceniani są w sposób kształtujący. Część uczennic i uczniów wcieliła się w publiczność, która po wystąpieniach zespołów wzięła udział w głosowaniu.
Wyzwanie stanowiło zaprezentowanie koniecznych informacji i faktów dotyczących oceniania w ogóle i w odniesieniu do oceniania kształtującego w sposób, który pozwoli uczennicom i uczniom nieznającym idei OK zorientować się w poruszonym temacie.
Dopełnieniem debaty były głosy słuchaczy, udowadniające zainteresowanie ideą oceniania kształtującego. Podczas końcowego głosowania podjęto decyzję, odnosząc się do podanej tezy. Zdecydowana większość uczennic i uczniów była zdania, że ocenianie kształtujące warto byłoby wprowadzić w szkole. Publiczność bardzo żywo reagowała na argumenty mówczyń i mówców. Po zakończonej debacie wiele osób zostało w sali, aby zadać indywidualne pytania dyskutantom.
Tekst: Joanna Grzybowska