Tutaj powinien być opis

„PRZEDSZKOLA MARZEŃ w gminie Debrzno”- TERAPIA RĘKI – ZAJĘCIA GRUPOWE

Zajęcia grupowe „Terapia ręki” realizowane w ramach projektu „PRZEDSZKOLA MARZEŃ w gminie Debrzno” miały na celu wspieranie kontroli ruchów manipulacyjnych dłoni, szczególnie wewnątrz niej. Umiejętności manipulacyjne wykonywane jedną ręką są kluczowe dla nauki pisania, jak i codziennej samoobsługi. Dzieci z trudnościami w tym zakresie często korzystają z wzorców zastępczych, wynikających z braków w komponentach motorycznych.

W trosce o prawidłowy rozwój motoryczny dzieci, zajęcia obejmowały różnorodne ćwiczenia chwytno-manipulacyjne, które wspierały rozwój umiejętności manualnych i koordynacji. Jednocześnie kształtowano kreatywność dzieci, wykorzystując innowacyjne metody nauczania i angażujące formy zabawy.

Podczas zajęć dzieci zdobywały doświadczenia dzięki zabawom manipulacyjnym, które rozwijały ich umiejętności techniczne, praktyczne oraz percepcję cech przedmiotów, takich jak kształt, wielkość, faktura czy ciężar. Te działania wspierały również rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny oraz rozwijały wyobraźnię, mowę, uwagę i koncentrację. Dzięki temu dzieci mogły lepiej przetwarzać bodźce zmysłowe, co pozytywnie wpływało na ich pewność siebie, zdolność nawiązywania relacji z otoczeniem i gotowość do odkrywania świata.

Cele i efekty

Cel główny:

Rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii ręki.

Cele szczegółowe:

• Usprawnianie ruchów dużej i małej motoryki.

• Poprawa chwytu i zdolności manipulacyjnych.

• Rozwijanie precyzyjnych ruchów dłoni i palców.

• Zwiększenie zdolności koncentracji.

• Prowokowanie do przekraczania linii środkowej ciała.

• Stymulacja dotykowa dłoni.

• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

• Wspieranie poczucia skuteczności i wiary we własne możliwości.

• Rozbudzanie zainteresowania aktywnością ruchową.

• Nauka rozpoznawania i wyrażania emocji.

• Nauka radzenia sobie z napięciem fizycznym i psychicznym.

Opisane cele są zgodne z ogólnymi celami wychowania przedszkolnego zawartymi w podstawie programowej.

Procedury osiągnięcia celów

Aby prawidłowo realizować program, zastosowano aktywizujące metody i techniki z minimalnym udziałem metod podających. Ćwiczenia realizowano zarówno w grupach, jak i indywidualnie, co umożliwiało dzieciom maksymalny rozwój ich zdolności, zainteresowań i umiejętności. Dzieci angażowano zarówno w aktywność zorganizowaną, jak i własną, co pozwalało im na swobodne eksplorowanie otaczającego świata. Podejmowane działania miały charakter zabawowy, zadaniowy, badawczy i twórczy, dzięki czemu stymulowały wszechstronny rozwój dzieci.

Bloki tematyczne:

1. Doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej

2. Zmniejszanie napięcia mięśniowego

3. Stabilizacja obręczy barkowej

4. Usprawnianie ruchów przedramienia

5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa

6. Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni

7. Ćwiczenia pracy nadgarstka i palców:

• Wzmacnianie zakresu ruchu nadgarstka.

• Poprawa jakości chwytu.

• Zwiększanie zakresu ruchu palców.

• Usprawnianie chwytu hakowego i siły chwytu.

8. Prawidłowy chwyt narzędzi do pisania.

9. Ćwiczenia grafomotoryczne.

10. Przetwarzanie sensoryczne:

• Ocena i stymulacja procesów sensomotorycznych.

• Normalizacja bodźców zmysłowych.

• Wspieranie układu nerwowego w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych.

Efekty końcowe

Odpowiednio dobrane ćwiczenia i systematyczne prowadzenie zajęć przyczyniły się do:

• Normalizacji napięcia mięśniowego kończyn.

• Lepszej sprawności ruchowej kończyny górnej.

• Rozwoju zdolności manipulacyjnych dłoni.

• Poprawy koncentracji i umiejętności grafomotorycznych.

• Prawidłowej orientacji przestrzennej i w schemacie ciała.

• Efektywnego przetwarzania sensorycznego.

Zajęcia miały na celu zachęcanie dzieci do poznawania świata poprzez doświadczenie, z wykorzystaniem metody terapii ręki (TR) i integracji sensorycznej (SI). Poprzez manipulowanie przedmiotami o różnych fakturach i kształtach dzieci rozwijały umiejętności polisensoryczne i kreatywność.